După aproape patru ani în mediul universitar È™i încă doisprezece în preuniversitar, am constatat că mă aflam la o răscruce de drumuri: nu învățasem niciodată să învăț.Â
Navigând prin cursuri, seminare sau webinare, mi-am dat seama nu numai că mi-era greu să învăț, ci È™i că nu stăpâneam învățarea autoreglată. Mai exact, nu eram capabilă să gestionez procesele cognitive implicate în învățare. ÃŽncă din È™coala generală, m-am obiÈ™nuit cu ideea că e de ajuns să citesc o informaÈ›ie o singură dată pentru a o putea È›ine minte. Acolo m-am plafonat. Pe măsură ce timpul a trecut, iar informaÈ›ia care trebuia învățată s-a înmulÈ›it È™i îngreunat, am simÈ›it că rămân în urmă.Â
În ultimul an, însă, am descoperit câteva tehnici de învățat care m-au făcut să-mi schimb perspectiva. Iată trei dintre acestea.
Scrie mini-eseuri
De foarte multe ori, m-am lovit de concepte sau termeni care m-au încurcat. Ce m-a ajutat, însă, a fost să construiesc mini-eseuri, de maximum o pagină, în care să scriu despre ele. Să presupunem că citesc È™i mă lovesc de ideea de realism magic, însă îmi e greu să înÈ›eleg ce presupune. ÃŽntâi voi căuta mai multe surse care vorbesc despre acest curent, iar apoi voi încerca să structurez toate informaÈ›iile într-un mini-eseu concret, scurt È™i la obiect.Â
O astfel de activitate ajută la înțelegerea subiectelor complexe, la amintirea ideilor mari și la crearea conexiunilor dintre ele. În plus, scriind mini-eseuri, ajungi să-ți perfecționezi și abilitățile de a scrie.
Creează intrigă
Multe dintre materialele pe care trebuie să le învățăm devin dificile pentru că ne plictisesc. Se întâmplă să fie nevoie să citim zeci sau sute de pagini de texte, cărora eÈ™uăm să le găsim sensul sau importanÈ›a, motiv pentru care avem nevoie de tehnici de învățat care să ne ajute. Ce fac în situaÈ›ii de acest fel e să încerc să prezic ce urmează. ÃŽn timp ce citesc, sar deja la concluzii, îmi creez naraÈ›iuni proprii legate de ceea ce urmează să citesc. Dacă ceea ce am anticipat ajunge să fie adevărat, mă loveÈ™te o stare de bine È™i mă încarc de încredere. Dacă ceea ce am anticipat ajunge să fie fals, voi depune mai mult efort încercând să-mi dau seama de ce, ceea ce, finalmente, mă face să înÈ›eleg mult mai bine informaÈ›ia.Â
Transformă-te în profesor
Modalitatea aceasta de învățat este cunoscută drept tehnica Feynman și constă în patru pași:
Alege ce vrei să înveți: citește și ia-ți notițe pe o foaie.
Predă altcuiva: găsește pe cineva care să te asculte, provoacă această persoană să-ți pună multe întrebări.
Dacă te blochezi, întoarce-te la materialul sursă: caută răspunsuri pentru întrebările dificile și completează lacunele cunoștințelor tale.
Simplifică È™i explică prin analogii: dacă explicaÈ›ia ta este destul de simplă încât È™i un È™colar ar putea s-o înÈ›eleagă, înseamnă că tocmai ai reuÈ™it s-o înveÈ›i.Â
Surse:
______________________________________________________________________________
Articol realizat de: Maria Angele
Editor: Mădălina Hodorog
Surse imagini: Unsplash