top of page
Mădălina Hodorog

Educația prin experiență - cea mai bună metodă de învățare

Învățarea prin experiență este un concept tot mai răspândit în lumea educației, și după cum mulți știm este procesul de învățare prin acțiune. Prin implicarea elevilor în experiențe practice și reflecție, aceștia sunt mai capabili să conecteze teoriile și cunoștințele învățate la clasă la situații din lumea reală.

Activitățile de învățare prin experiență pot include, dar nu se limitează la: experimente practice de laborator, stagii de practică, internships, exerciții de teren, studii în străinătate, cercetare universitară și spectacole în studio.


Învățarea experiențială este un instrument vital pentru vârsta adultă, dar Lenore Skenazy, care este președintele Let Grow (o organizație nonprofit care promovează independența și reziliența copilăriei), spune că copiii pierd experiențele de viață pentru că „întreaga cultură este organizată în jurul supravegherii constante a adulților”. Când niciun adult nu intervine, copiii învață să facă compromisuri, să comunice și să coopereze.

Tendința în educație a fost aceea de a ne mângâia copiii, iar părerea că aceștia sunt fragili și vulnerabili îi face de fapt să devină fragili și vulnerabili. Lumea se schimbă rapid, iar sistemul educațional trebuie să evolueze pe măsură ce cerințele de competențe și creativitate cresc.


Dr. Peter Gray a creat clubul „Let Grow Play” ca o modalitate de a aduce timp de joacă nestructurat în școli și comunități. Unele dintre abilitățile de viață pe care copiii le învață jucându-se liber sunt:


1. Creativitatea

2. Încrederea

3. Adaptabilitatea

4. Compromisul

5. Rezolvarea problemelor

6. Independența

7. Empatia

8. Leadership-ul


Părinții și profesorii au observat o diferență marcantă de comportament atunci când copiii au avut spațiu să interacționeze între ei și să-și rezolve singuri problemele. Copiii sunt mai capabili decât credem noi, iar programul Future Student ajută elevii „to find their feet și să-și parcurgă propriile drumuri într-o lume care are nevoie de mai mulți gânditori independenți.


Învățarea care este considerată experiențială conține următoarele elemente:


- Reflecție, analiză critică și sinteză.

- Oportunități pentru elevi de a lua inițiativă, de a lua decizii și de a fi responsabili pentru rezultate.

- Oportunități pentru elevi de a se implica intelectual, creativ, emoțional, social sau fizic.

- O experiență de învățare concepută care include posibilitatea de a învăța din consecințe naturale, greșeli și succese.



Articol realizat de: Mihaela Grosu

Editat de: Mădălina Hodorog și Diana Daniel

Foto: Unsplashed

Comments


bottom of page