Știați că fiecare dintre noi poate să își dezvolte abilitatea de a învăța în mod intenționat? În literatura de specialitate se numește învățare intenționată.
Hai să le luăm pe rând!
Învățarea intenționată se bazează pe 2 mentalități
Carol Dweck în Mindset: The New Psychology of Success abordează subiectul mentalității într-un mod inovator. Acesta împarte mentalitatea învățării intenționate în două sfere, una bazată pe dezvoltare și una bazată pe curiozitate. Cel mai important aspect privitor la aceste tipuri de mentalități este că ele pot fi atât însușite cât și înnăscute.
Despre mentalitatea bazată pe dezvoltare Psiholog la Universitatea Stanford, Dweck susține că oamenii au niște opinii clare față de abilitățile lor, acestea împărțindu-se în două categorii: mentalitate fixă și mentalitate bazată pe dezvoltare.
Mentalitatea fixă este reprezentată de ideea potrivit căreia caracteristicile personalității, talentele și abilitățile sunt resurse finite ori fixe; acestea nu pot fi schimbate și nici îmbunătățite. Conform acestui tip de mentalitate, oamenii sunt așa cum sunt și nu există nimic de făcut în acest sens. Este evident că o mentalitate fixă va împiedica procesul de învățare deoarece elimină posibilitatea de a nu ști ceva, de a eșua ori de a te strădui.
În mentalitatea bazată pe dezvoltare orice trăsătură poate fi dezvoltată, oamenii pot evolua și se pot schimba; inteligența și capacitatea nu sunt trăsături înnăscute ci, mai degrabă, pot fi cultivate în timp. O mentalitate bazată pe dezvoltare eliberează persoana de iluzia perfecțiunii. Eșecurile și greșelile nu sunt indici ai limitelor intelectuale ci instrumente de informare privind modul de dezvoltare. O astfel de mentalitate permite găsirea valorilor, bucuriei și succesului, indiferent de rezultat.
Acest tip de mentalitate poate fi obținut prin modificarea dialogului interior. De exemplu, în loc să gândim „Sunt groaznic la susținerea prezentărilor!“, putem să ne transmitem că „Am nevoie de mai mult exercițiu. Trebuie să susțin mai multe prezentări în fața unui public!“
O mentalitate fixă este adesea adânc înrădăcinată, motiv pentru care ar putea dura o bună perioadă până ce gândurile noastre își vor schimba forma.
Despre curiozitate și rolul ei în învățarea intenționată
Curiozitatea poate fi deprinsă chiar și de cei ce nu se consideră curioși din naștere. Curiozitatea este conștientizare, o deschidere în fața ideilor, abilitatea de a face conexiuni între concepte diferite.
Cercetările menționate de Dweck ne arată că această abilitate este importantă din trei motive principale. În primul rând, inspirația are o puternică legătură cu dorința intrinsecă de a învăța. Curiozitatea trezește inspirația.
Înveți din ce în ce mai mult, în mod frecvent, fiindcă ești curios.
Curiozitatea creează o independență în privința învățării.
Studiile arată că abilitatea de a fi curios nu se diminuează cu trecerea timpului, așadar poate fi utilă în orice punct al vieții.
Înfruntă-ți fricile. Asta îți va antrena curiozitatea.
Frica este o barieră în fața curiozității; înfruntând aceste temeri poate fi o modalitate importantă de a debloca noi abilități de învățare. Gândește-te la situațiile în care frica este principalul inconvenient. Ce anume te oprește din a adresa întrebări în timpul conferințelor? Ce te împiedică din a încerca lucruri noi? Ce te face să privești cu reticență sarcinile noi? Odată ce acestei temeri îi este asociat un motiv, tu decizi cum o abordezi.
Cele cinci abilități de bază ale învățării intenționate trebuie exersate în permanență.
Cele cinci practici comportamentale ce ajută la formarea unui stil de învățare intenționat:
stabilirea scopurilor - „Doresc să cunosc mai bine perioada renascentistă.“
hotărârea timpului de învățat - „Îmi stabilesc să citesc zilnic între orele 18 si 19.“
căutarea feed-back-ul - „Găsesc forumuri/grupuri de discuții pe domeniul ales pentru a vedea dacă procesul a fost eficient.“
exersarea în mod deliberat - „Doresc să învăț un domeniu care nu îmi e familar deloc.“
reflectarea - „Tehnica de învățare a fost una reușită?“
evaluarea asupra propriei persoane în scopul determinării progresului - „Cum pot îmbunătăți procesul de învățare pe viitor?“
Învățarea intenționată este o investiție în noi, strâns legată de viața profesională, de familiile noastre ori de comunitățile în care trăim. Așadar, putem spune că este cea mai importantă abilitate pe care putem şi trebuie să o cultivăm.
Sursa foto: https://realwisebusiness.com/, Carol Dweck
Autori: Georgiana Grigoraș, Mădălina Hodorog
Comments